In de moederlijke jurk der beloften schuilt de maagdelijke man van de onschuld, geschonden. Hij zakt door de rotheid van de geborgenheid en beland in een schoot van onder de gordel. Veerkracht om te verdwijnen of gelijmd aan de zekerheid van niet nòg minder.

Moederjuk kijkt op hem neer met de rug tegen de muur, bemind of onbemind, gewild of niet is er maar een weg; de confrontatie. Geef je hart aan je vijand en je ziet het nooit meer terug. Sluit hem in je hart met de regel van jou waarden en hij is uit je zijn verbannen. De maagdelijke man maakt zijn keuze en het juk doet met hem mee.

In Der Jungfrau Gewidmet is het pure en naakte lichaam erg belangrijk zoals dat vaker is in de bewegingsdansvoorstellingen van Frans Custers. Zijn eigen levenservaringen zijn z’n belangrijkste inspiratiebron. Deze voorstelling is speciaal voor Theateretappe ontwikkeld en is mogelijk niet zo geschikt voor kinderen.

Frans Custers dans al meer dan 25 jaar in binnen en buitenvoorstellingen. Gedurende de tijd heeft hij een stijl en taal ontwikkeld die grote affiniteit met het Japanse Butoh-dans heeft zonder dat hij het zo zou willen noemen.

 

https://youtu.be/cUOCDDMWxFo